Persoonlijke advertenties in BMW’s

BMW is van plan in om in de toekomst gebruik te gaan maken van advertenties in hun auto’s. Het Duitse autobedrijf wil gepersonaliseerde reclame berichten voor bestuurders aan gaan bieden en zien de auto als de ‘virtual marketplace of the future’.

Hoe werkt het systeem?
Sinds 2012 is de BMW Group Research and Technology bezig met het ontwikkelen van een systeem dat bestuurders onderweg van aanbiedingen en diensten. Zij werken samen met het softwarebedrijf SAP.

Het systeem zou je op basis van gegevens als tijd, context en locatie bijvoorbeeld naar de ‘beste’ parkeergarage kunnen sturen, of aan kunnen geven welke lunch aanbiedingen bij een bepaald tankstation gelden. BMW omschrijft deze specifieke advertenties als ‘context-adaptive, preference-based and timely offers and information relevant to our customers route’. De meeste informatie die nodig is om deze aanbiedingen te kunnen realiseren wordt overgenomen van het navigatiesysteem. Bovendien werkt het ook andersom: de parkeergarage die BMW aanbied via hun advertentiesysteem kun je selecteren en deze wordt dan automatisch de eindbestemming in het navigatiesysteem.

En als ik dat nou niet wil?
Mocht je als bestuurder nu geen zin hebben in deze advertenties, dan kun je deze volgens BMW gemakkelijk uitschakelen. Bovendien is het een opt-in systeem dat je als gebruiker zelf moet activeren. Daarnaast is het systeem voorzien van allerlei filter mogelijkheden, waardoor je ongewenste meldingen apart kunt uitschakelen en je voorkeuren kunt selecteren.

De kwaliteit en de timing van de berichten zullen uiteindelijk bepalend zijn voor de mate waarin het systeem goed functioneert. Momenteel wordt de software door BMW getest in de 7 Serie, waarschijnlijk is dit ook het eerste type BMW waarvoor het systeem kan worden aangeschaft.

 

Plaats een reactie