De productie van auto-onderdelen

Vroeger

Zoals bij vele technieken is ook het ontwikkelen van auto’s steeds verder gegaan. Vroeger werden auto’s 1 voor 1 gemaakt. Een auto stond dan in de werkruimte en ieder onderdeel werd apart gemaakt en in de auto geplaatst. Dit kostte veel tijd en veel werk.

De autofabrikanten merkten dat deze manier van werken teveel tijd kostte. Daarom werden de auto’s op een soort werkbank geplaatst en van het ene team doorgeschoven naar het andere team. Maar ook dit ging nog niet snel genoeg.

Later

Men wilde steeds sneller auto’s kunnen ontwikkelen, daarom bleef men nadenken hoe het sneller kon. Uiteindelijk werd het chassis op een lopende band geplaatst en rolde zo langs alle belangrijke “stations” waar de materialen in en op de auto bevestigd werden.

Auto-onderdelen

De auto-onderdelen werden eerst ook met de hand gemaakt en gemonteerd.Dit was een heel precies werkje en kostte daarom erg veel tijd. Tegenwoordig gaat dat heel anders en maakt men gebruik van een techniek die spuitgieten heet.

Bij dit proces wordt gebruik gemaakt van een spuitgietmachine en een matrijs. In de machine wordt bijvoorbeeld aluminium verhit en daarna in de matrijs gespoten. In de matrijs koelt het af en daarna kan het onderdeel er uit genomen worden. Dit gaat vele malen sneller en je kunt er veel gedetailleerdere ontwerpen mee maken. Het is ook een dure manier en wordt gebruikt als er grote oplages van een bepaald onderdeel nodig zijn.

Ontwikkeling

Zo zie je maar weer. Ook in de auto-industrie blijft de ontwikkeling doorgaan. We kunnen steeds meer, steeds sneller en steeds beter. Wie weet wat de toekomst ons brengt!