China belangrijkste afzetmarkt voor de Duitse automerken

In Europa hebben vandaag de dag alle landen last van de crisis. Maar Duitsland heeft er niet zo veel last van. De gerenommeerde Duitse automerken zoals Audi, Mercedes, BMW en Porsche verkopen weliswaar minder auto’s in Europa, maar dat wordt volledig gecompenseerd door de Chinese groeimarkt.

Nouveau Riche
De nouveau riche van China is een groeiende groep, die meestal graag pronkt met hun rijkdom. En daar hoort natuurlijk een auto van formaat bij. Nee, geen goedkope Nissan of een Fiat, deze jonge groep succesvolle ondernemers willen graag een Duitse wagen, want die zijn de beste (en ook de duurste). De rijke Chinezen kopen dus massaal Audi’s, Mercedessen en BMW’s.

Groeimarkt
En daar profiteert de Duitse economie volop van. Vorig jaar werden er meer dan 900.000 auto’s verkocht in China. Ter vergelijking: In de VS werden er 837.000 verkocht en in Duitsland ook zo’n 882.000. China is nu dus de belangrijkste markt voor de Duitse merken. En de verwachting is dat deze markt alleen nog maar groter zal worden. In 2005 werden er nog maar 100.000 Duitse auto’s verkocht in China. 7 jaar later zijn dat er al 9 keer zoveel. In 2013 zullen er naar alle waarschijnlijkheid meer dan 1 miljoen Duitse auto’s verkocht worden.

Sterke economie
Het succes van de Duitse auto’s heeft natuurlijk een groot aandeel in de Duitse economische toestand. Door de talloze internationaal gerenommeerde bedrijven blijft Duitsland moeiteloos op de been en neemt het de overige landen in Europa op sleeptouw. Dat is allemaal het gevolg van het wirtschaftswunder, het economische herstel dat ingezet is na de Tweede Wereldoorlog en nog niet tot stilstand is gekomen.