Verbruik hoger dan fabrikanten beweren

Er bestaat al een geruime tijd ophef over de verbruikscijfers die autofabrikanten opgeven. Deze cijfers blijken erg vaak in de praktijk niet te kloppen. De laatste tijd bereiken deze berichten steeds meer de media en is er behoorlijk wat ophef ontstaan. Het blijft niet alleen bij de cijfers over het verbruik van de auto’s maar ook de uitstoot van CO2 is vaak in de praktijk hoger dan wordt beloofd.

International Council on Clean Transportation (ICCT)
Het ICCT doet al jarenlang onderzoek naar de gegevens van de fabrikant over de uitstoot van CO2 en het verbruik en vergelijkt deze cijfers met de cijfers in de praktijk. In 2001 bleek het verschil nog onder de 10% te zitten maar in 2011 was dit al opgelopen tot 25%. Dit geldt voor het gemiddelde van alle merken. Er zitten een paar uitschieters tussen. Vooral BMW, Audi en Mercedes vallen hierbij op met respectievelijk 30%, 28% en 26% meer verbruik dan is opgegeven.

New European Driving Cycle (NEDC)
Een van de redenen dat het opgegeven verbruik vaak niet klopt met het verbruik in de praktijk, is de toepassing van de NEDC. Dit is een bepaalde cyclus die het voertuig moet afleggen. Dit wordt vaak uitgevoerd op een rollenbank in een laboratorium waarbij de omstandigheden ideaal worden gemaakt. Verder komt de snelheid en de acceleratie die tijdens de test worden gebruikt niet overeen met gebruik van het voertuig in de werkelijkheid. Zo accelereert het voertuig van 0 naar 32 km/h in 12 seconden.

De grootste reden van het manipuleren van de test is dat het in diverse landen nogal wat uitmaakt wat voor energielabel een auto krijgt in verband met de CO2-afhankelijke belasting en dus de populariteit van een bepaald model bij de consument. Zo mag het verbruik wel meer zijn en moet er dus vaker getankt worden, dit weegt niet op tegen de kosten die er bespaard worden met het belastingvoordeel.