Porsche 911

Geschiedenis
De Porsche 911 is de meest bekende sportwagen van de Duitse autofabrikant Porsche. Door zijn karakteristieke uiterlijk is deze auto ook bij een heel breed publiek bekend. De markante vorm, ontworpen door de kleinzoon van de oprichter Ferdinand Porsche, is sinds zijn introductie in 1964 nauwelijks gewijzigd.

In eerste instantie was het de bedoeling om het model de Porsche 901 te noemen. Echter had Peugeot al patent op alle autonummers die bestaan uit drie cijfers met een nul in het midden. Daarom werd de naam gewijzigd naar 911.

Uitvoeringen
Er zijn altijd veel verschillende uitvoeringen van de Porsche 911 geweest. Zo kwam Porsche in 1966 met de S-versie, dit was een wat sportievere uitvoering. Een jaar later kwam de Targa, een cabriolet versie. Later volgden er meerdere versies zoals een comfortversie de E, de sportieve Carrera RS, de Turbo, en de verschillende GT versies.

Vroeger stond Porsche bekend om zijn luchtgekoelde motoren, hier bleef de Duitse fabrikant mee door gaan totdat het vanwege het ‘gebrek’ aan prestaties en de strengere emissie-eisen echt niet meer kon. Er werd overgeschakeld naar watergekoelde motoren, alleen ging dit niet zonder slag en stoot. In het begin heeft Porsche aardig wat problemen gehad met de watergekoelde uitvoeringen.

Heden
De zesde generatie van de Porsche 911, de 991 zoals deze binnen Porsche wordt genoemd, is sinds 2011 op de markt. Enkele aanpassingen ten opzichte van de vijfde generatie zijn als volgt: in de standaard uitvoering kreeg de 911 een nieuwe 3.4 liter motor die 350 pk levert. In de S-versie van de zesde generatie werd dezelfde motor gebruikt als in de S-versie van de vijfde generatie namelijk een 3.8 liter motor. Het vermogen werd wel verhoogd tot 400 pk.

Verder werd de wielbasis verlengd met 100 mm, de auto zelf werd 70 mm langer. Daarnaast is het gelukt om 45 kg aan gewicht te verliezen ten opzichte van de oude versie. Dit werd bereikt door het gebruik van andere materialen.