Geen rijbewijs en toch in een auto rijden

Wat is er leuker dan als 16 jarige in een echte auto te kunnen rijden zonder rijbewijs? Niets natuurlijk. Het aantal mensen dat dit doet groeit gestaag de laatste jaren.

Dit gaat natuurlijk niet zomaar. De auto moet worden aangepast om te zorgen dat hij niet meer als een gewone personenwagen door het leven gaat. Hiertoe wordt de snelheid omlaag gebracht naar maximaal 45 kilometer per uur. Gespecialiseerde auto ombouwers doen daar goede zaken mee. Zij maken met een eenvoudige ingreep de hogere versnellingen van het voertuig onbruikbaar, waardoor de snelheid wordt gemaximeerd.

RDW keuring
Om de officiƫle status van personenwagen te verliezen, moet de omgebouwde personenauto ter herkeuring worden aangeboden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Voldoet de omgebouwde auto aan de gestelde snelheidsbeperking, dan wordt de kentekenplaat ingenomen en krijgt het voertuig de status van Motorrijtuig met Beperkte Snelheid (MMBS).

De voordelen die dit oplevert zijn niet gering. Er hoeft vanaf dat moment geen houderschapsbelasting meer te worden betaald en ook de periodieke APK keuring vervalt.
Dat sprake is van een populaire trend blijkt wel uit het aantal personenauto’s dat wordt omgebouwd. In 2013 ging het om 160 auto’s en dit aantal werd in 2014 al in de eerste paar maanden bereikt.

Tegengas
Zowel de BOVAG als Veilig Verkeer Nederland zijn kritisch en de Minister van Infrastructuur denkt erover om deze auto’s onder het tractorrijbewijs te brengen. De voertuigen zouden slecht herkenbaar zijn in het straatverkeer en de snelheidsbeperking wordt soms omzeild.
Toch zijn de voordelen onmiskenbaar. Naast jongeren die zich in de dunbevolkte gebieden van Nederland veilig in een MMBS kunnen verplaatsen, zijn ook ouderen goed af wanneer zij hun eigen auto laten ombouwen als rijbewijsverlenging niet meer mogelijk is. Bovendien blijft de auto na ombouw tot een MMBS aan milieu- en veiligheidseisen voldoen die bij een 45km brommobiel ontbreken.