Frankrijk streng voor Mercedes

Inwoners van Frankrijk die een nieuwe Mercedes A-Klasse, B-Klasse, CLA of SL kopen, hebben een probleem bij het inschrijven van hun auto. Het koelgas dat Mercedes gebruikt in de airco van deze wagens voldoet niet aan de opgelegde normen.

Ecologisch, maar ook gevaarlijk?

Sinds begin juli schrijft de Franse overheid geen nieuwe Mercedes A- en B-Klasses, CLA’s en SL’s meer in wegens niet conformiteit. Het koelgas dat gebruikt wordt in de airco vormt het grote probleem. Vanaf 2013 moet het vervuilende gas R134 op vraag van de Europese Commissie vervangen worden door het koelgas R1234yf, dat meer ecologisch is, maar ook duurder. Mercedes weigert dit toen, niet omdat dit koelgas duurder is, maar omdat het gevaarlijker zou zijn. Testen wezen blijkbaar uit dat er serieus brandrisico bestaat.

De Europese Commissie vindt echter R1234yf niet gevaarlijk, gezien het door andere constructeurs als veilig getest werd. De Europarlementsleden Andrea Zanoni en Chris Davies riepen alle Duitse constructeurs in april 2013 al tot de orde. Zanoni en Davies pleiten voor een verbod op de verkoop van modellen die over een airco beschikken met het verkeerde koelgas.

Mercedes blijft kalm

Mercedes wenst het probleem niet op de spits te drijven en gaat ervan uit dat het om een ‘tijdelijk probleem’ gaat. Mercedes beweert bovendien dat de Europese Commissie hen recent de toelating gaf op R134 langer te gebruiken, meer bepaald tot september 2016.

 

Foto: Mercedes

Plaats een reactie