Eco tuning: wat bespaart het?

De motor van een auto wordt door software aangestuurd. Die software bepaald onder andere hoeveel brandstof er in de motor ingespoten worden, het moment van de ontsteking en de druk die in de motor heerst.

Inspuiting onder hoge druk
Met eco tuning wordt de software in de auto anders ingesteld. Na afstelling word de brandstof met hogere druk ingespoten. Doordat in kortere tijd meer brandstof wordt ingespoten, gaat het rendement omhoog. Het gevolg, je hebt minder brandstof nodig en je stoot minder CO2 uit.

new-eco-auto-technology1

Keiharde knaken
De besparingen kunnen oplopen tot wel 5%. Reken maar eens uit hoeveel u dat bespaart op een jaar als particulier. Voor goedkoop tanken rijden veel mensen graag een blokje om, maar tuning wordt vaak nog gezien als iets voor jongens met baseball petjes. Niet dus!

Nog zwaarder gaat het tunen overigens nog doortellen als u als bedrijf een heel wagenpark heeft te onderhouden. Het eco tunen van uw wagens kan tot besparingen van wel vele duizenden euro’s per jaar leiden.

Nederland is geen Lapland
Vraag is waarom stelt de autoleverancier de auto al niet meteen goed af. Dat komt omdat fabrikanten auto’s afstellen op een gemiddelde waarmee de auto zowel in Lapland kan rijden als door een hete woestijn. Die extreme omstandigheden zul je niet snel vinden in Nederland. Feitelijk optimaliseer je dus voor de Nederlandse omstandigheden. Let dus wel op dat als je in extreme condities gaat rijden of de auto dan ook nog goed staat afgesteld.